onsdag, september 16, 2009

Linfröfest hela Dan.


I morse visade det sig att Kattis hade synpunkter på mina frukostvanor. Jag brukar köpa en femtonkronorsfralla i Hötorgets T-bana på väg till redaktionen och det var en sådan hon spände sin Anna Skipper-blick i när jag slagit mig ner på min plats snett mittemot henne. Det visade sig snart att även rösten tillhörde "DÄVDÄ"-draken och jag förmanades av henne bland annat att i fortsättningen trycka i mig linfrön till frukost.

Linfrön alltså, fyllda med cyanogena glykosider som bryts ner och frigör vätecyanid.

Vätecyanid alltså, som inte bara var det verksamma ämnet i Zyklon B utan även användes när man utan att informera gästerna skadedjurssanerade Hotell Hellman på Bryggaregatan i Klarakvarteren.

Hotell Hellman alltså, där Dan Andersson inne på rum 11 för på dagen 89 år sedan tog sig en powernap in i evigheten.

Dan Andersson alltså, en av Sveriges största poeter och författare...

Imorgon blir det linfröfestival.

Inga kommentarer: